Hoe geven we onze cliënten in deze moeilijke tijd toch de ondersteuning die zij zo hard nodig hebben? Het antwoord op die vraag is helaas niet eenvoudig. Daarom heeft Bijster Care met het team de koppen bij elkaar gestoken om tot creatieve oplossingen te komen. Hier kwamen een paar mooie ideeën uit, maar dit vonden wij niet genoeg!

Daarom hebben wij op 19 maart een oproep op LinkedIn geplaatst om zorgprofessionals in ons netwerk het volgende te vragen:

hoe ondersteun jij je cliënten zo goed mogelijk in deze bijzondere omstandigheden?

We kregen hier zoveel goede reacties op dat we deze gebundeld hebben in dit artikel. Samen helpen we elkaar door deze moeilijke tijd heen!

Contactmogelijkheden verruimen

Speciaal in deze omstandigheden waarin vrijheid wordt beperkt, doet het cliënten goed wanneer we alles in het werk stellen om keuzes te bieden. Dit kunnen nieuwe mogelijkheden tot contact zijn (verderop bespreken we de mogelijkheden), maar ook het verruimen van de contacttijden kan zeer prettig zijn voor de cliënt.

Inspireren & motiveren

Het verliezen van vrijheid is nooit prettig, maar voor cliënten die niet lekker in hun vel zitten, of dagelijks vechten om de verleiding tot gebruiken te weerstaan, kan dit extra zwaar zijn. Daarom is inspiratie en motivatie in deze tijd misschien wel nog belangrijker.

Een mogelijkheid is om cliënten iedere dag “herstelpost” te sturen. In deze persoonlijke berichten staan opdrachten en links naar inspirerende podcasts, filmpjes, teksten of muziek (met dank aan Alice Corten-Adams).

Een ander idee is om cliënten iedere dag een in- en ontspanningsaanbod te bieden. De zorgprofessional gaat samen met cliënten op zoek naar attractieve activiteiten met het oog op activering en spanningsregulatie. Er wordt afgesloten met ontspanningsmethodieken voor wie daar interesse in heeft (met dank aan Ralph Kooijman).

Organisatorische maatregelen

Zeker in grotere organisaties is er altijd het risico dat informatie omtrent procedures & processen rondom Corona versplinterd raakt. Daarom kan het raadzaam zijn om een persoon als crisismanager aan te stellen. Deze persoon verzamelt alle informatie omtrent Corona en zorgt dat deze beschikbaar is en breed gedragen wordt in de organisatie (met dank aan Ton Verlinden)

Omdat we ons in een uitzonderlijke situatie begeven, is het raadzaam om een checklist te hanteren die elke dag wordt nagegaan om onrust bij cliënten zoveel mogelijk weg te nemen (met dank aan Mark Jager).

Hulpmiddelen

Bij Bijster Care hebben we goede ervaringen met de app Plinkr. Met deze app bieden we -ook op afstand- hulp bij het organiseren van de financiële administratie van de cliënt. Zowel de cliënt als de zorgprofessional zijn in staat om op iedere plek in te loggen en hun bijdrage te leveren aan het in orde maken van de financiële begroting van de cliënt.

Een ander hulpmiddel dat we al jaren inzetten in de planningssfeer is onze eigen homeplanner. Deze fysieke planner zetten wij in als hulpmiddel bij het organiseren van bijvoorbeeld huishoudelijke taken, dagbesteding en financiële administratie. Om collega-zorgprofessionals te helpen, stellen wij hierbij 70 homeplanners beschikbaar voor wie ze kan gebruiken. Stuur een bericht naar info@bijstercare.nl om er een aantal te bemachtigen.

Mogelijkheden tot persoonlijk contact

Persoonlijk contact is een uitdaging, want uiteraard houden we ons nauwgezet aan de richtlijnen van het RIVM. Dit betekent echter niet dat er geen persoonlijk contact mogelijk is. Dit zijn de mogelijkheden:

(Beeld)bellen

Dit is wellicht het meest voordehand liggende kanaal en zal daarom voor niemand als verrassing komen. In het digitale tijdperk waarin we leven zijn er legio mogelijkheden tot beeldbellen, denk aan: Facetime, Whatapp, Google Hangouts, Microsoft Teams (nu gratis te gebruiken voor alle Office 365 klanten vanwege de Coronacrisis) en ga zo maar door.

Dit kanaal werd al met regelmaat ingezet, maar sinds COVID-19 maken we er dankbaar meer gebruik van met cliënten. Het is soms even wennen, maar dit is altijd van korte duur. Bij Bijster Care merken we dat de woonbegeleiders steeds creatiever worden tijdens deze calls. Zo wordt bijvoorbeeld het white board steeds vaker erbij gepakt om het gesprek visueel te begeleiden.

En voor alle cliënten die geen internetverbinding hebben, is er gelukkig altijd nog de good old telefoon!

Tip: geef een collega een observerende functie tijdens begeleiding op afstand

Als woonbegeleider werk je in normale omstandigheden veelal een-op-een met de cliënt. Wanneer de begeleiding echter via beeldbellen plaatsvindt dan ontstaan er nieuwe mogelijkheden tot meedenken in de casussen van je collega’s. Bij Bijster Care hebben we goede ervaring met collega’s die een observerende functie aannemen tijdens een begeleidingsgesprek op afstand. Op deze manier geven we elkaar inspiratie en nuttige feedback en delen we onze kennis onderling.

Achtertuingesprekken

In de achtertuin is het vaak net iets gemakkelijker om afstand te bewaren dan binnenshuis. Daarom is een gesprek in de achtertuin van de cliënt een mogelijkheid. Voorwaarde is uiteraard wel dat de cliënt en de zorgprofessional geen (lichte) klachten hebben van verkoudheid, hoesten of koorts. Uiteraard dient er wel een goede inschatting gemaakt te worden of de privacy van de client gewaarborgd kan worden met een gesprek in de achtertuin. Wanneer hier twijfel over bestaat dan is een wandeling een beter alternatief.

Wandelen

Een wandeling samen met een cliënt is in deze crisistijd een uitstekend alternatief op een huisbezoek. Om te beginnen is het voor de cliënt goed om een frisse neus te halen. Daarnaast is het tijdens een wandeling vrij eenvoudig om 1,5 meter afstand te bewaren. Het advies is wel om drukke plaatsen te vermijden.

Fietsen

Ook samen fietsen is een mogelijkheid, mits de situatie het toelaat om tijdens de hele rit 1,5 meter afstand te bewaren. Soms betekent dit achterelkaar fietsen, wat een gesprek uitdagend maakt, maar de lichaamsbeweging komt het welzijn van de cliënt zeker ten goede. Ook hier is het advies om drukke plaatsen te vermijden. Liever een keer rechtsomkeer maken, dan het risico opzoeken.

Overzicht hulpdiensten

Tot slot delen wij in dit artikel een lijst van hulpdiensten die tijdens de coronacrisis ondersteuning bieden:

Rode Kruis

Een hulplijn geopend voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten in verband met het coronavirus
Telefoon: 070-4455888
Openingstijden: 09.00 – 2100

Corona loket

Voor mensen die angstig, gestrest of somber zijn vanwege coronavirus.
Telefoon: 020-2444888
Openingstijden: 08.30-1700

De luisterlijn

Voor mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor en een goed gesprek.
Telefoon: 0900-0767
Chat: www.deluisterlijn.nl/ik-zoek-hulp-home/de-luisterlijn-chat.html
Openingstijden: 24 uur

113 zelfmoord preventie

Eerste hulp bij levenspijn, voor mensen die denken aan zelfdoding.
Telefoon: 0900-0113
Chat: www.113.nl
Openingstijden: 24 uur

ADF Stichting

Stichting voor mensen met angst-, fobie- en dwangklachten.
Telefoon: 0343-753009
Chat: adfstichting.nl/chatroom/
Openingstijden: 09.00-13.00

Mind-Korrelatie

Voor mensen die hulp willen bij psychische en sociale problemen.
Telefoon: 0900-1450
Chat: mindkorrelatie.nl
Openingstijden: 09.00-18.00

Kindertelefoon

Voor kinderen die vertrouwelijke gesprekken willen voeren en dit niet durven, willen, kunnen met anderen.
Telefoon: 0800-0432
Chat: www.kindertelefoon.nl/chatten-of-bellen/
Openingstijden: 11.00-21.00

Hulplijn Geldstress

Een tijdelijk noodnummer nu met laagdrempelige toegang voor mensen met financiële problemen door het Coronavirus.
Telefoon: 040-7601777
Openingstijden: 09.00-13.00